وب انسور آموزش رپورتاژ نویسی با 9 تکنیک به سبک دزدان دریایی - وب انسور

آموزش رپورتاژ نویسی با 9 تکنیک به سبک دزدان دریایی

اگر شما هم کسب‌وکار اینترنتی دارید و به دنبال برندسازی و تبلیغات هستید، احتمالاً کلمه‌ی رپورتاژ به گوشتان خورده است. در دنیای امروز، تبلیغات رنگارنگ فراوانی برای فروش هر محصول می‌شود. اکثر مخاطبان اولین قضاوتی که راجع به این تبلیغات می‌کنند، این است که عده‌ای قراراست کالا و یا محصول نامرغوب و بی‌کیفیت را به آن‌ها عرضه کنند و سرشان کلاه بگذارند. اینجاست که رپورتاژ نویسی به کمک‌ شما می‌آید. در این مقاله سعی می‌کنیم ابتدا شمارا با مفهوم رپورتاژ آشنا کنیم و سپس به آموزش رپورتاژ نویسی بپردازیم.

آنچه در این مقاله می‌خوانید

رپورتاژ نویسی یا آگهی نویسی چیست

 رپورتاژ نویسی یا آگهی نویسی چیست
رپورتاژ نویسی یا آگهی نویسی چیست

رپورتاژ نوعی از گزارش خبری یا شیوه‌ای متفاوت از تبلیغ نویسی یا کپی رایتینگ است که به‌صورت غیرمستقیم محصول یا برندی را تبلیغ می‌کند. به عبارت ساده‌تر رپورتاژ گزارش یا مقاله‌ای است که سعی دارد کاملاً بی‌طرف و بدون تعصب از مزایا، سرویس‌ها و خدمات یک محصول را بگوید و به‌ معرفی برند و محصول خود بپردازد و فقط نقاط قوت و مزایای محصول خود را ارائه دهد. حال که مفهوم رپورتاژ را فهمیدیم در ادامه‌ی مقاله به آموزش رپورتاژ نویسی می‌پردازیم و اصول نوشتن آن‌ را به شما می‌آموزیم.

اصول رپورتاژ آگهی نویسی

در نوشتن رپورتاژ باید با مخاطب خود صادق باشید و از نوشتن دروغ، بزرگ‌نمایی و اغراق بپرهیزید. یک رپورتاژ باید یک نوشته‌ی بی‌طرفانه باشد و تنها روی نقاط قوت و مثبت محصول و خدمات خود تمرکز کنید و از گفتن نقاط ضعف بپرهیزد. گاهی اوقات شما باید مراقب باشید که با استراتژی‌های مناسب برای رپورتاژ نویسی اقدام کنید. گاهی ممکن است شما رقبای خودتان را نیز در یک رپورتاژ معرفی کنید تا مخاطب متوجه شود کدام یک بهتر است! برای این کار باید با بازاریابی محتوا و استراتژی بازاریابی محتوایی آشنا باشید.

بهتر است در ابتدا با لحنی دوستانه و صمیمی خودتان را در کنار مخاطب قرار دهید و مانند یک دوست در رابطه با نیاز و مشکلش با آن‌ها صحبت کنید و احساسات آن‌ها را برانگیزید. سپس برای حل مشکلاتشان مثل یک دوست صمیمی به آن‌ها کمک کنید و راه‌‌حلی برای رفع مشکلش به آن‌ها پیشنهاد دهید. حال زمان مناسبی است تا به‌طور غیرمستقیم محصول و خدمات خود را تبلیغ کنید. در این صورت مخاطب احساس نمی‌کند که شما در حال تبلیغ محصول یا برند خود هستید.

۸ تکنیک رپورتاژ نویسی

برای رپورتاژ نویسی باید یک سری اصول و مراحل را طی کنید تا بتوانید مخاطب را جذب کرده و آن‌ها را تبدیل به مشتری کنید. ما در اینجا قدم‌به‌قدم مراحل را به شما توضیح می‌دهیم.

شناخت و تحلیل مخاطب

در مرحله‌ی اول سعی کنید مخاطب خود را کامل بشناسید، رده‌ی سنی، سلیقه و شخصیت، طرز فکر آن‌ها، علاقه‌مندی‌هایشان، نیازهایشان همه و همه را در نظر بگیرید و تحلیل و آنالیز کنید. سپس محتوای مناسب برای رپورتاژ خود را با توجه به سلیقه و شخصیت مخاطب خود بنویسید.

انتخاب عنوان و تیتر جذاب

انتخاب عنوان و تیتر مناسب یکی از مهم‌ترین مراحل رپورتاژ نویسی است. فرض کنید رپورتاژ شما در یک وب‌سایت منتشرشده حال در میان انبوهی از مطالب و محتواهای ممتاز و با ارزش چه عاملی باید باعث شود که مخاطب توجهش به رپورتاژ شما جلب شود؟ بله یک تیتر جذاب می‌تواند توجه مخاطب شمارا جلب کند.

چند نکته مهم برای انتخاب یک عنوان جذاب

  1. تیتر شما باید موضوع اصلی را برای مخاطب بیان کند طوری که حس کنجکاوی خواننده را برانگیزد. می‌توانید با ایجاد و طرح سوال مخاطب را جذب کنید.
  2. سعی کنید در تیتر از واج‌آرایی استفاده کنید و تیتر خود را ریتم دار بنویسید، این نکته توجه مخاطب را جلب می‌کند و حس جالبی را در ذهن خواننده ایجاد می‌کند. به‌عنوان‌مثال ارزان بخر، جایزه ببر
  3. در انتخاب تیتر از کلماتی که حس تبلیغاتی بودن به مخاطب می‌دهد بپرهیزید. کلماتی مثل بهترین، فرصت فوق‌العاده، برترین، شگفت‌انگیزترین و … زیرابه مخاطب حس تبلیغاتی بودن متن را القا می‌کند و باعث می‌شود مخاطب اصلا متن رپورتاژ را نخواند.

به‌عنوان‌مثال نوشتن تیتری مانند: بهترین فرصت برای شست‌وشوی مبل که رضایت مشتری را به‌ دنبال دارد، کاملا مشخص است که متنی تبلیغاتی است و به مخاطب القا می‌کند که نویسنده، کسب‌وکار خود را دارد تبلیغ می‌کند. اما در مقابل نوشتن عنوانی مثل همه‌چیز درباره شست‌وشوی مبل، می‌تواند به‌سرعت توجه مخاطب را جلب می‌کند.

خلاصه و چکیده‌ی مناسب

حال که کاربر تیتر و عنوان شمارا خوانده و کنجکاو شده تا ادامه‌ی متن را بخواند، شما باید سعی کنید در همان پاراگراف اول با نوشتن یک خلاصه یا چکیده‌ی خوب کاربر را ترغیب کنید تا ادامه‌ی مطلب رپورتاژ را بخواند. سعی کنید در پاراگراف اول خلاصه‌ای از کل محتوا را در اختیارش بگذارید و در این مرحله شما می‌توانید ادعای خود را مطرح کنید و در ادامه‌ی مقاله ادعای خود را ثابت کنید.

به‌عنوان‌مثال در ادامه‌ی متن شمارا با چندین روش مطالعه کردن و جمع‌بندی برای آزمون کنکور آشنا خواهیم کرد. این روش مخاطب را به خواندن ادامه‌ی مطلب تشویق می‌کند.

نوشتن محتوای جذاب و هدفمند

همان‌طور که در مرحله‌ی اول رپورتاژ نویسی گفته شد، پس از آنالیز و شناخت مخاطب و فهمیدن سلیقه و شخصیت خواننده، سعی کنید با توجه به شناختی که از مخاطب هدف خود کسب کرده‌اید محتوای خود را بنویسید. ازآنجاکه مردم بیشتر درگیر احساسات خود می‌شوند تا منطق، سعی کنید محتوای خود را به شکل یک داستان بنویسید که برند یا محصول شما قهرمان این داستان است. نوشتن به شیوه‌ی داستان احساسات مخاطب شمارا درگیر می‌کند.

به این نکته توجه کنید که مخاطبان شما برای محصول یا خدمت شما حاضر به‌صرف هزینه نیستند، آن‌ها هزینه می‌کنند تا از محصول شما چیزی به‌دست آورند. مثل حس اعتمادبه‌نفس، یادگرفتن هنر یا علم جدید، سلامتی و … بنابراین محتوای رپورتاژ خود را در قالب یک داستان که مشکلی را بیان می‌کند شروع کنید و در ادامه سعی کنید راه‌حل مشکل را بیان کنید. در این قسمت بهترین فرصت است تا محصول یا برند خود را معرفی کنید.

با ذکر یک مثال این موضوع را برای شما توضیح می‌دهم، فرض کنید محصول شما خدماتی در زمینه‌ی موفقیت در کنکور ارائه می‌دهد، شما می‌توانید داستان فردی را بنویسید که چندین سال نتوانسته در آزمون کنکور موفق شود و به رشته‌ی دلخواهش که پزشکی است دست یابد و هر دفعه بعد از تلاش‌های زیاد شکست‌خورده و اعتمادبه‌نفس خود را ازدست‌داده تا این‌که با محصول شما آشنا می‌شود و استفاده از خدمات شما باعث موفقیت او در آزمون کنکور می‌شود. همیشه برای آخر محتوای‌تان پایان خوشی در نظر بگیرید و به مشتریانتان حس انگیزه و انرژی مثبت دهید. این کار حس اعتماد و خوبی به مخاطبانتان می‌دهد.

در متن محتوای خود بخش‌بندی داشته باشید

پیشنهاد می‌شود که محتوای خود را بخش‌بندی کرده و سر تیتر های مختلف در آن قرار دهید. این کار خوانایی متن شمارا بالا می‌برد، محتوا را قابل‌فهم می‌کند و باعث تمرکز مخاطب می‌شود.

با مخاطب خود روراست و صادق باشید

در زمان نوشتن متن رپورتاژ خود به این نکته مهم توجه کنید که با کاربر صادق باشید و بزرگ‌نمایی و اغراق نکنید و مخاطب را با وعده ‌های پوچ و گزاف سرکار نگذارید. تنها به مزیت‌ها و موارد مثبت محصول و برند خود بپردازید و اطلاعات و خدمات محصول خود را شفاف و واضح در اختیار مخاطب قرار دهید.

سایت یا محل منتشر کردن رپورتاژ را تحلیل و بررسی کنید

اگر می‌خواهید رپورتاژ نویسی شما تاثیر داشته باشد و به اهداف موردنظر خود دست پیدا کنید، نیاز است که در سایت‌های معتبر که بازدیدکننده‌ی زیادی دارد منتشر شود. اکثر سایت‌های پربازدید، قوانین خاص خود رادارند. بنابراین لازم است محتوای سایت‌های منتشر‌کننده و دیدگاه‌هایی را که مخاطبان و کاربران در آن‌ها ثبت کرده‌اند، با دقت آنالیز و تحلیل کرده و مخاطبان آن‌ها را ارزیابی کنید. سپس سایت‌هایی را انتخاب کنید که مخاطبان آن‌ها با کسب‌وکار شما بیشترین تناسب و تعامل را داشته باشند.

فرض کنید مخاطبین شما دانش‌آموزانی هستند که می‌خواهند زبان انگلیسی یاد بگیرند. بنابراین شما باید رپورتاژ آگهی دائمی خود را در سایتی منتشر کنید که دانش‌آموزان و زبان‌آموزان بسیاری از آن سایت بازدید می‌کنند و یا محصول شما برای بانوان و خانم‌ها و مادران جوان است. در این حالت می‌توانید رپورتاژ خود را در سایت‌هایی که اغلب مخاطبانشان خانم‌ها هستند مثل نی‌نی‌ بان، ماما سایت و … منتشرکنید.

ازآنجایی‌که هر سایت، قوانین خودش را دارد؛ بنابراین لازم است قوانین سایت منتشرکننده‌ی رپورتاژ را مطالعه کرده و در نوشتن محتوای رپورتاژ خود این موارد را در نظر بگیرید.

استفاده از تصویر در رپورتاژ نویسی

استفاده از تصویر در رپورتاژ نویسی نقش مؤثری دارد. معمولاً تصویر و محتوای بصری توجه کاربران را جذب می‌کند و بیشتر در ذهن مخاطب ماندگار می‌شود. همچنین تصاویر، متن را از حالت یکنواختی و کسل‌کننده در‌می‌آورند. بنابراین در رپورتاژ نویسی از تصویر هم استفاده کنید. البته در استفاده از تصاویر زیاده‌روی نکنید.

با یک شیوه‌ی زیرکانه مخاطب را به سایت خود دعوت کنید

اگر همه‌ی مراحل بالا را به‌دقت انجام داده باشید و متن رپورتاژ را طوری نوشته باشید که خواننده، تا پایان متن آن را دنبال کرده باشد، حال زمان مناسبی است که به‌طور غیرمستقیم و زیرکانه مخاطب خود را تشویق کنید تا به سایت و صفحه‌ی موردنظر شما سر بزند و از آن بازدید کند. برای این کار نیاز نیست حتما کار خارق‌العاده‌ای انجام دهید. فقط کافی است اطلاعات تماس یا لینک سایت خود را بگذارید. به‌طور میانگین شما می‌توانید حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد متن خود را به تبلیغ محصول یا خدمت موردنظر خود اختصاص دهید.
اکثر سایت‌های منتشرکننده به شما این اجازه را می‌دهند که بین سه تا پنج لینک در رپورتاژ خود قرار دهید.

خلاصه ای از ویژگی های یک رپورتاژ نویسی موفق

یک رپورتاژ خوب باید همه‌ی ویژگی‌های زیر را در خود بگنجاند.

  1. متن رپورتاژ نه خیلی کوتاه و کم‌ارزش باشد و نه خیلی بلند و کسل‌کننده، پس سعی کنید در این مورد حد میانه را رعایت کنید.
  2. تمام ویژگی‌‌های محصول را بیان نکند و فقط روی نکات مثبت محصول تمرکز کند.
  3. محتوای رپورتاژ باید کاملا بی‌طرفانه و غیرمستقیم محصول و خدمت شما را تبلیغ کند.
  4. با توجه به مخاطبین هدف، نگارش مناسب و بیان و لحن جذاب و شیوایی داشته باشد.
  5. در رپورتاژ نویسی از تصویر و عکس‌های مرتبط با موضوع هم استفاده شود.
  6. یک رپورتاژ خوب باید طوری نوشته شود که بتواند کاربر را جذب سایت شما کند.

مزایای رپورتاژ نویسی

مزایای رپورتاژ نویسی
مزایای رپورتاژ نویسی
  1. ازآنجا‌که رپورتاژ نویسی جنبه‌ی تبلیغاتی ندارد می‌تواند به کاربر شما حس اعتماد و اطمینان بخشد و درعین‌حال محصول و برند شمارا معرفی کند.
  2. باعث افزایش میزان اعتبار برند شما می‌شود. درواقع با رپورتاژ نویسی در یک سایت معتبر و پربازدید می‌توانید بدون اینکه برندتان را خودتان تبلیغ کنید، به دیگران معرفی شوید. مردم معمولا در برابر تبلیغات جبهه می‌گیرند اما اگر برند شما توسط دیگران معرفی شود باعث بالا رفتن اعتبار برند شما می‌شود.
  3. هزینه‌ی مناسب از دیگر مزایای رپورتاژ نویسی است.
  4. گرفتن بک‌ لینک از دیگر مزایای رپورتاژنویسی است و همچنین افراد زیادی از این طریق وارد سایت شما می‌شوند.
  5. با توجه به‌ اینکه شما رپورتاژ خود را در یک سایت معتبر و پربازدید قرار می‌دهید، از این طریق به سئوی سایت خود کمک می‌کنید.

چه سایت‌هایی را برای رپورتاژ نویسی انتخاب کنیم

برای اینکه رپورتاژ خود را بخواهیم در سایتی منتشر کنیم باید ابتدا ویژگی‌های آن سایت را در نظر بگیریم و طبق معیارهایی که در زیر به آن اشاره می‌شود سایت موردنظر را برای انتشار رپورتاژ استفاده کنیم.

  • اولین و مهم‌ترین نکته این است که سایتی را انتخاب کنید که بازدیدکننده‌ی زیادی داشته باشد. اگر تعداد بازدیدکنندگان سایت زیاد باشد واضح است که کاربران ورودی به سایت شما هم زیاد می‌شود. برای مثال سایت‌هایی مثل زومیت ، دیجیکالا مگ از سایت‌های پربازدید به حساب می‌آیند.
  • مورد بعدی که در انتخاب سایت برای انتشار رپورتاژ باید به آن توجه شود این است که حوزه و کسب‌وکار شما با سایت میزبان یکی باشد. به‌عنوان‌مثال شما نمی‌توانید محصول و یا خدمات خود را که در حوزه‌ی فروش لوازم‌آرایشی است در سایت‌هایی با موضوعات رژیم غذایی و یا ورزش مطرح کنید.
  • یکی دیگر از موارد مهم بررسی رتبه الکسای سایت است. بنابراین سایتی را انتخاب کنید که رتبه الکسای بهتری داشته باشد.
  • سایتی را برای انتشار رپورتاژ خود انتخاب کنید که سئوی مناسبی داشته باشد و در نتایج گوگل رتبه‌ی خوبی داشته باشد.
  • مواردی مثل طول عمر دامنه سایت که اعتبار سایت را نشان می‌دهد نیز مهم است همچنین به‌روزرسانی سایت نیز اهمیت ویژه‌ای دارد.

جمع بندی

امیدواریم در مقاله توانسته باشیم شمارا با آموزش رپورتاژ نویسی آشنا کرده‌ باشیم. شما با انجام مراحل بالا و تمرین کردن و بررسی و تحلیل چند نمونه از رپورتاژ آگهی جذاب و مفید می‌توانید به خوبی یک رپورتاژ خوب و باکیفیت بنویسید.

رپورتاژ نویسی به شما کمک می‌کند تا کاربران را به بازدید از سایت خود دعوت کنید، ترافیک سایت خود را افزایش داده و به فروش بیشتر محصولاتتان بپردازید و برند سازی کنید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 141 views بار دسته بندی : مقالات آموزشی تاريخ : 27 اکتبر 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.