وب انسور تیم سازی برای استارت آپ و مزایا و معایب آن - وب انسور

تیم سازی برای استارت آپ و مزایا و معایب آن

تیم سازی یا سیستم سازی نقش مهمی در هر پروژه دارد. اگر تیم، در یک چارچوب و با برنامه‌ای منظم و همراه با مسیری درست پیش برود باعث موفقیت و پیشرفت پروژه می‌شود. کار تیمی، همان‌طور که از اسمش مشخص است؛ نیاز به افرادی دارد که در حوزه‌های مختلف فعالیت می‌کنند و هرکدام تخصص خاص خود را دارند. تیم سازی برای استارت آپ یکی از مهم‌ترین کارهایی است که موقع راه‌اندازی یا بعد از به درآمد رساندن سایت خود حتما باید انجام دهید.

آنچه در این مقاله می‌خوانید

تیم سازی برای استارت آپ

به طور مثال کار‌هایی مانند: برنامه‌نویسی، تولید محتوا، نحوه پاسخگویی به مشتریان، طراحی سایت، مدیریت مالی و… وظایفی هستند که یک نفر به تنهایی از پس آن بر نمی‌آید و لازم است یک گروه با افراد مختلف تشکیل شود. اینگونه افراد با کنار هم قرار گرفتن و تقسیم کار می‌توانند تیم سازی برای استارت آپ خود را به خوبی انجام دهند و به آسانی کسب درآمد کنند. در واقع به این کار تیم سازی اصولی می‌گوییم.

مدیر گروه استارت آپی

افرادی که در تیم عضو هستند، باید دارای هدفی مشترک و روحیه‌ای بالا باشند تا بتوانند برای هدف خود تلاش کنند. البته ایجاد هدف و انگیزه مشترک در تیم، وظیفه مدیر گروه است. طبیعتا تیم یا گروه دارای مدیر است. مدیر به معنای رئیس یا فردی بالاتر از دیگر افراد گروه نیست. در واقع مدیر سعی می‌کند که گروه‌ را برای رسیدن به هدف و موفقیت‌های بیش‌تر اداره و راهنمایی کند و شخصا همزمان با اعضای تیم کار می‌کند.

مدیر به دلیل اینکه از تجربه بالا‌تری برخوردار است، وظایف هر فرد را به آن‌ها گوشزد کرده و در گروه یا تیم تقسیم کار می‌کند. در نتیجه، پروژه نهایی به میزان کیفیت کاری که افراد گروه انجام داد‌ه‌اند بستگی دارد.‎

ویژگی‌‌ها و مزایای کار تیمی

در ادامه این مقاله می‌خواهیم به مهم‌ترین ویژگی‌ها و مزایای کار تیمی و تیم سازی اشاره کنیم.

مهم‌ترین مزایا و ویژگی‌های کار تیمی
مهم‌ترین مزایا و ویژگی‌های کار تیمی

توانایی مدیریت بحران

یک سازمان با داشتن مدیریت ضعیف در کسب‌وکار خود قطعا با شکست مواجه می‌شود. پس توانایی مدیریت در پیشگیری، مقابله، بازسازی و آمادگی برای هر بحرا‌ن نقش چشمگیری در فرایند کار دارد و گاهی از ورشکست شدن آن سازمان جلوگیری می‌کند. در نتیجه توانایی مدیریت بحران یکی از ویژگی‌هایی است که باید مدیر و سایر اعضای یک تیم به خوبی با آن آشنا باشند.

داشتن روحیه و اعتماد به نفس بالا

در کسب‌وکار‌های تجاری ممکن است هر لحظه با مشکلاتی مانند نارضایتی مشتری یا کساد شدن بازار و… روبه‌رو شوید. در نتیجه باید روحیه خود را حفظ کنید، صبور باشید و با شجاعت برای بهتر شدن شرایط تلاش کنید. اگر نتوانید روحیه خود را حفظ کنید، خیلی سریع با شکست مواجه می‌شوید. بنابراین یکی دیگر از ویژگی‌های مهم در یک تیم، داشتن روحیه و اعتماد به نفس بالا است.

رسیدن به هدف اصلی

افراد تیم باید بدون توجه به هیچگونه حاشیه‌گرایی، تمام تمرکز خود را صرف رسیدن به هدف اصلی کنند. جیمز کش پنی یکی از کارآفرین‌های بزرگ آمریکایی است که می‌گوید: بهتر‌ین کار تیمی زمانی انجام می‌شود که اعضای آن، هر یک به تنهایی برای هدف مشترکی تلاش می‌کنند.

پشتیبانی و حمایت از یکدیگر

سیستم شما زمانی پیشرفت می‌کند که دارای یک تیم بسیار قوی باشد. همچنین اعضای گروه با همدلی و یاری رساندن به یکدیگر باعث افزایش انگیزه در گروه شده و از کارکردن لذت می‌برند. اگر در سیستم کسب‌وکار شما افراد خودخواه وجود داشته باشد، علاوه‌بر اینکه سایر افراد را حمایت نمی‌کنند، بلکه باعث می‌شوند شرایط گروه متشنج شده و رابطه سردی میان تیم شما به وجود بیاید.

توانایی افراد گروه

همان طور که گفتیم گروه از تعداد افرادی تشکیل شده است که دارای سن‌ها، شخصیت‌ها و مهارت‌های مختلفی هستند. هر کدام در زمینه‌های متنوعی مشغول به فعالیت هستند و سلیقه و نظر شخصی خود را دارند. آن‌ها می‌توانند در هر پروژه، از ایده‌ها و خلاقیت‌های خود استفاده کرده و نظرات شخصیشان را بیان کنند که در آخر با گرفتن تصمیم گروهی، یک پروژه فوق‌العاده را ارائه دهند.

تفریح و لذت بردن از اوقات

در محیط کار اینکه فضا خشک، بی روح و سرد باشد ۱۰۰ درصد باعث خستگی و کسلی کارکنان می‌شود و تمام انرژی آن‌ها را می‌گیرد. پس بهتر است در محل کار با همکاران خود، یک فضای شاد و انرژِی بخش بسازید که لازم نباشد از کار کردن فرار کنند. شما باید با انگیزه بیش‌تر وقتتان را صرف کار کردن و لذت بردن در کنار همکارانتان کنید.

تاثیر‌گذاری

افراد تیم باید به درک این موضوع برسند، که هرکاری انجام می‌دهند، تاثیرگذار است. در غیر این صورت هنگام کار کردن به آن‌ها حس پوچی و بیهودگی دست می‌دهد. این فرایند باعث خستگی آن‌ها شده و به نتیجه دلخواه نمی‌رسند. اگر در کارهای تیمی برای جذب افراد دقت لازم را انجام ندهید، باعث می‌شود افراد احساس خستگی و ناراضیتی کنند.

طرز صحبت کردن و احترام گذاشتن

اعضای تیم باید برای کار گروهی که انجام می‌دهند ارزش و احترام قائل باشند. همچنین با همکاران خود مودبانه رفتار کنند و برای پیشرفت کار با صبر و حوصله به نظرات افراد گروه گوش دهند و پیشنهادات و انتقادات خود را با احترام گذاشتن به دیگر افراد گروه مطرح کنند. سعی کنید محیط کار را با محیط بیرون و دوستانه اشتباه نگیرید.

ویدیو پیشنهادی: معرفی کتاب Rework – مسئولیت نخواندن این کتاب با خودتان است

معایب کار تیمی

کار تیمی نیز مثل هر فعالیت اجتماعی دیگر علاوه‌بر مزایایی که دارد، معایبی نیز دارد که در ادمه به بخشی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

معایب کار تیمی چیست؟
معایب کار تیمی چیست؟

انتخاب اعضای تیم

هر کار گروهی نیاز به یک تیم دارد که از افرادی متفاوتی تشکیل می‌شود. انتخاب اعضای گروه کار بسیار پیچیده و دشواری است. توصیه می‌شود برای اینکه تیم نسبتا خوبی داشته باشید افرادی که به آن‌ها اطمینان کافی ندارید را انتخاب نکنید. باید دقت داشته باشید که افراد انتخاب شده برای تیم مدت زیادی از روز را همراه شما هستند و شما باید قادر باشید به خوبی باهم کنار بیایید.

شخصیت‌های مضر

گاه افراد انتخاب شده برای گروه دارای انرژِی منفی هستند که باعث لطمه زدن به تیم و اعضای دیگر گروه می‌شوند. پس تا حد امکان از چنین شخصیت‌هایی اجتناب کنید تا انرژی و مدت زمان کار مفید شما کاهش پیدا نکند. اگر هم به صورت اشتباه یک فرد اشتباه را در سیستم کسب‌وکار خود استخدام کردید، باید مهارت نه گفتن داشته باشید و خیلی راحت فرد مضر را از تیم اخراج کنید.

تقسیم ناعادلانه کار

در کار گروهی، کار‌ها باید به صورت عادلانه و برابر میان اعضای گروه تقسیم شوند. در غیر این صورت وحدت و یکپارچگی گروه از بین می‌رود و گروه از هم می‌پاشد. برای مثال نمی‌شود یک نفر مسئول رسیدگی و انجام کار‌های مهم و بقیه افراد به صورت دلخواه مشغول فعالیت باشند. پس باید برای این موضوع اهمیت ویژه‌ای قائل شد تا کارها با همکاری همه اعضا پیش برود و کارها روی دوش یک نفر نباشد.

اختلاف نظر

مدیر در کار‌های گروهی وظیفه دارد هر از مدتی جلسه‌ای تشکیل دهد و همه افراد تیم را دور هم جمع کند. در مورد کار، هدف و برنامه تیم برای هر پروژه نظر بخواهد. طبیعی است که با قرار گرفتن افراد مختلف در کنار هم، نظرات و پیشنهادات متفاوتی مطرح می‌شود. اما تیمی موفق است که اجازه ندهد این اختلاف نظر‌ها باعث هرج و مرج و دگرگونی در گروه شود.

رقابت کردن اعضای تیم در جهت منفی

قطعا رقابت سالم باعث ایجاد انگیزه و اتحاد بیش‌تر در اعضای گروه می‌شود اما بعضی رقابت‌ها سرشار از حس منفی هستند. به این نوع حس رقابت، رقابت ناسالم گفته می‌شود که اگر سیستم یا گروه دچار حس شود، کیفیت کار به شدت کاهش می‌یابد. پس در این موقعیت‌ها بهتر است کار انفرادی را به کار گروهی ترجیح دهید.

دشمنان کار‌های گروهی

یکی از نویسنده‌های برجسته و مشاور مشهور به نام پاتریک لنچیونی که مدیر گروه The Table Group است؛ سعی دارد به سازمان‌های مختلف کمک کند تا فعالیت مفید‌تری در کسب و کار خود داشته باشند. او معتقد است که آفت‌هایی وجود دارد که بهترین سیستم‌ها و تیم‌ها را از بین می‌برد. در ادامه چند مورد از عقاید او را بررسی می‌کنیم.

پنج دشمن اصلی کار گروهی
پنج دشمن اصلی کار گروهی

بی‌اعتمادی

در بسیاری از گروه‌ها مدیرانی وجود دارند که با چاپلوسی می‌خواهند در زمینه کار، خود را محبوب‌تر کنند. فارغ از این که این کار باعث بی‌اعتمادی اعضای تیم و دلخوری نسبت به او می‌شود، گروه را دچار مشکل می‌کند. همچنین افرادی در میان اعضای تیم هستند که قصد ضربه زدن به تیم را دارند. این مسئله نیز باعث ایجاد مشکل و آسیب به گروه می‌شود. پس بهتر است تمامی افراد در گروه با کمک کردن و روحیه بخشیدن به همدیگر باعث افزایش اعتماد در گروه شوند.

بی‌مسئولیتی

اگر افراد تیم نسبت به نظرات یکدیگر بی‌اهمیت و بی‌توجه باشند، قطعا تعهدی که برای رسیدن به هدف مشترک‌ آن‌ها وجود دارد از بین می‌رود. افراد حس می‌کنند جایگاهی در گروه ندارند و به عنوان شخص اضافه خود را می‌بینند. بنابراین بهتر است تمام افراد از مسئولیت خود به خوبی آگاه باشند و کارهای خود را هر هفته به صورت یک گزارش ارائه دهند.

عدم حوصله هنگام پاسخگویی

تصور کنید چند نفر از اعضای تیم نسبت به وظیفه‌ای که به آن‌ها داده شده است تعهد نداشته باشند و از قوانین گروه پیروی نکنند. این موضوع باعث می‌شود پایبندی افراد نسبت به کار گروهی از بین برود. همچنین افراد دیگر هم که نسبت به وظایف خود مسئول بوده‌اند را دچار بی‌حوصلگی می‌کنند و تعهد آن‌ها نسبت به کار کاملا از بین می‌رود.

ترس از درگیری

زمانی که تعهد به کار و اعتماد میان افراد تیم از بین برود، احتمالات زیادی وجود دارد که سبب آسیب رساندن به گروه می‌شود. مهم‌ترین و شایع‌ترین درگیری که می‌تواند به وجود بیاید، درگیری میان اعضای تیم است. این موضوع آرامش و تمرکز موردن یاز برای کار مفید را از بین می‌برد و باعث بروز مشکلات مختلف در کار تیمی می‌شود.

بی‌توجهی به نتیجه

پس از رعایت کردن تمام نکات و اصول کار تیمی، اعضا باید به نتیجه یا پایان کار توجه کافی داشته باشند. اعضای تیم باید این را بدانند که نیاز‌های شخصی آن‌ها بر اهداف تیم برتری ندارد. پس نباید نسبت به نتیجه کار بی‌توجه و بی‌اعتنا باشند. زیرا پیشرفت گروه به این بستگی دارد که اعضای آن چگونه اهداف خود را با اهداف تیم در یک مسیر می‌بینند.

جمع بندی

یک تیم که اعضای آن به صورت دوستانه برای یک هدف مشترک تلاش می‌کنند، موفق‌تر از دیگران هستند و راحت‌تر به هدف می‌رسند. قصد ما در این مقاله آشنایی شما با کار تیمی و شناختن مزایا و معایب آن بود. امیدوارم که این مطالب برایتان مفید بوده باشد. اگر شما هم ایده‌ای در ارتباط با تیم سازی و سیستم سازی دارید، در قسمت دیدگاه‌ها برای ما ارسال کنید.

موفق و پیروز باشید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 829 views بار دسته بندی : مقالات آموزشی تاريخ : 18 دسامبر 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.